W całym kraju trwa kampania „Polska mówi #aaa”, która ma na celu uświadomić społeczeństwu, że nie ma zdrowego ciała bez zdrowej jamy ustnej. Pacjenci mogą skorzystać z bezpłatnych porad i przeglądów zaplanowanych w gabinetach w kilkudziesięciu miastach, a liczba placówek gotowych przekazać wiedzę o właściwych zasadach profilaktyki stomatologicznej dzieciom, dorosłym, kobietom w ciąży czy seniorom rośnie każdego dnia. Do akcji włączyły się również szkoły i przedszkola. Zwieńczeniem projektu będzie apel organizatorów do Premiera Mateusza Morawieckiego.
Kampania „Polska mówi aaa” wpisuje się w krajowe obchody Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej (20 marca). Rozpoczęty w lutym projekt ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa oraz władz na fakt, iż zdrowie jamy ustnej jest niezbędne dla zachowania dobrego zdrowia ogólnego i dobrego samopoczucia. Organizatorzy w materiałach edukacyjnych oraz w oficjalnym spocie podkreślają, że choroby jamy ustnej są nierozłącznie związane z innymi chorobami niezakaźnymi, a powiązania mogą dotyczyć każdego, np. osoby z cukrzycą mają podwyższone ryzyko chorób przyzębia, z kolei leczenie chorób przyzębia poprawia poziom glukozy we krwi.
– Tym razem nie chodzi o epatowanie dramatycznymi wskaźnikami dotyczącymi próchnicy. Pragniemy dotrzeć do społeczeństwa z informacją, że zaniedbana jama ustna może negatywnie wpływać na zdrowie ogólne i leczenie innych chorób. Podkreślamy równocześnie, że podstawowe badanie przeprowadzone w gabinecie stomatologicznym może ujawnić początkowe objawy chorób ogólnoustrojowych, niedobory żywieniowe czy niezdrowe nawyki. Mocno liczymy, że w tym przekazie wesprą nas władze na każdym poziomie oraz media – mówi prof. Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, które jest głównym organizatorem kampanii.
Kampania daje Polakom realną możliwość sprawdzenia stanu zdrowia oraz pozyskania rzetelnych informacji na temat higieny jamy ustnej. Na stronie www.polskamowiaaa.pl znajduje się lista (każdego dnia coraz dłuższa) gabinetów i klinik, które w ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej, organizują bezpłatne porady, przeglądy i prelekcje. Wydarzenia adresowane są dla dzieci, dorosłych, ciężarnych czy seniorów. Sporą grupę stanowią badania przesiewowe w kierunku nowotworów jamy ustnej, które są coraz częstszym problemem w Polsce. Zainspirowane listem Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka, Patrona Honorowego kampanii, do akcji włączają się również szkoły i przedszkola.
Oprócz wymiaru edukacyjnego kampania zwraca uwagę na potrzebę ogólnonarodowej dyskusji o zdrowiu jamy ustnej i konieczności uznania go za priorytet prozdrowotnych działań systemowych. Zwieńczeniem akcji ma być wspólny apel do Premiera Mateusza Morawieckiego o zintegrowanie zdrowia jamy ustnej z polityką zdrowotną, również tą dotyczącą innych chorób niezakaźnych.
– Główne choroby niezakaźne, w tym większość chorób jamy ustnej, mają te same uwarunkowania społeczne, w tym biedę oraz wspólne czynniki ryzyka, tj. niezdrową dietę (z wysoką zawartością cukru), palenie tytoniu i nadmierne spożywanie alkoholu. Dlatego głośno mówimy, że zdrowie jamy ustnej powinno być zintegrowane z promowaniem zdrowia ogólnego. Ekonomia nie pozostawia wątpliwości – aby zmniejszyć ryzyko chorób jamy ustnej, a co za tym idzie związanych z tym komplikacji zdrowotnych, należy zadbać o profilaktykę, wczesne wykrywanie i leczenie – mówi dr n. med. Maciej Michalak, prezes Fundacji Be Active Dentist, współorganizatora kampanii.
Choroby jamy ustnej dotykają blisko 4 miliardy ludzi na świecie, a z nieleczoną próchnicą zmaga się 44 proc. globalnej populacji (dane FDI). Według OECD Polacy odwiedzają stomatologa nie częściej niż raz do roku (średnio 0,8 razy na 12 miesięcy), a dane Ministerstwa Zdrowia mówią, że tylko 10 proc. Polaków myje zęby częściej niż dwa razy dziennie. Efekt? Próchnicę ma 99,9 proc. Polaków w wieku 35-44 lat i 95 proc. nastolatków.
„Polska mówi aaa” wpisuje się w globalną kampanię „Say Ahh. Think Mouth, Think Health” zainicjowaną przez Światową Federację Dentystyczną FDI.
Organizatorami akcji „Polska mówi aaa” są: Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, Naczelna Izba Lekarska, Fundacja Be Active Dentist oraz agencja ewiDENTniepr. Patronatu Honorowego kampanii udzielili: Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak oraz Międzynarodowa Kapituła Orderu Uśmiechu. Partnerami akcji są: Wrigley oraz Listerine. W ramach projektu zaplanowano m.in. akcje profilaktyczne w kilkunastu miastach, konferencję prasową w NIL (19 marca), bezpłatne przeglądy, kampanię interaktywną i audycje w radio i tv. Dostępny jest już oficjalny spot (również w wersji dla stacji radiowych) przygotowany przez agencję marketingu społecznego Telescope wraz ze studiem produkcyjnym Pigeon. Spot można oglądać na ekranach zlokalizowanych na dworach PKP w największych miastach w kraju.
Patronami medialnymi kampanii są: Radio Kraków, Polskie Radio Lublin, Radio Gdańsk, Polskie Radio Olsztyn, Radio Kielce, Radio Łódź, Polskie Radio Rzeszów, miastodzieci.pl, miesięcznik M jak mama, mjakmama.pl, miesięcznik Zdrowie poradnikzdrowie.pl, moi-mili.pl, infoDENT24.pl, Twój Przegląd Stomatologiczny, Nowy Gabinet Stomatologiczny, Asystentka i Higienistka Stomatologiczna, Magazyn Stomatologiczny, Implantologia Stomatologiczna, CEDEnews.pl oraz Dental Radio.