Marzec najważniejszy dla zdrowia jamy ustnej

O uśmiech warto dbać cały rok, ale dzięki specjalnej uchwale Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego podjętej w 2019 roku marzec to Miesiąc Zdrowia Jamy Ustnej. 

Przypomnijmy, że wybór Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, jest nieprzypadkowy, gdyż właśnie w marcu obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej (World Oral Health Day). Ustanowiła go w 2008 roku Światowa Federacja Dentystyczna FDI. Polskie Towarzystwo Stomatologiczne aktywnie włącza się w ten projekt, przede wszystkim realizując kampanię “Polska mówi #aaa“.

– Dzięki uchwale PTS, celebracja najważniejszego ze świąt dla świata stomatologii, będzie mogła trwać dłużej. Wierzymy, że marzec, jako Miesiąc Zdrowia Jamy Ustnej, szybko trafi do świadomości społeczeństwa, lekarzy dentystów oraz lekarzy innych specjalności, a także polityków – napisano w uchwale.

Czytaj także:

ŚDZJU 2021: jaki motyw przewodni?

ŚDZJU 2021: kolejny etap budowania świadomości stomatologicznej

Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej 2021 – jest nowy key visual

Tegoroczne, krajowe obchody Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej 2021 (20 marca) oraz kampania „Polska mówi #aaa” odbędą się pod hasłem „Zdrowie zaczyna się w jamie ustnej. Świadomy pacjent, świadomy lekarz”. Motyw przewodni wydarzenia jest kontynuacją wysiłków podejmowanych w ostatnich latach przez PTS. Jest także zbieżny z komunikacją Światowej Federacji Dentystycznej FDI.

Nauka nie ma wątpliwości, że zaniedbania w obszarze jamy ustnej mogą mieć nieodwracalne konsekwencje nie tylko dla kondycji zębów, ale także całego organizmu. Próchnica czy stany zapalne dziąseł przyczyniają się do powstawania wielu chorób ogólnoustrojowych, powodują powikłania czy też zmniejszają skuteczność terapii. Kwestia wzajemnych zależności pomiędzy kondycją jamy ustnej a zdrowiem całego organizmu to nie slogan, a fakt potwierdzony wieloma badaniami. Tymczasem, wiedza pacjentów oraz lekarzy różnych specjalności jest w tym zakresie niewystarczająca.

– Zdecydowaliśmy, że częściowo powrócimy do motywu z 2018 roku, kiedy po raz pierwszy głośno podkreślaliśmy korelacje pomiędzy zdrowiem jamy ustnej a zdrowiem ogólnym. Przekaz zamierzamy jednak rozbudować o dopisek do hasła: „Świadomy pacjent, świadomy lekarz”. Nasza decyzja ma związek z dwoma faktami. Pierwszy jest taki, że kilka tygodni temu Światowa Federacja Dentystyczna FDI przedstawiła dokument Vision 2030, w którym określa priorytety dla globalnej stomatologii. Pomimo, że FDI, często jak mało kto na świecie, mówi o integracji stomatologii, to zdaniem ekspertów temat nie jest wyczerpany. Ja odczytuję to w ten sposób – pomimo wysiłków, również naszych krajowych, nie doprowadziliśmy do pełnego zrozumienia idei, zarówno na szczeblu profesjonalistów jak i rządzących. Mówiąc o profesjonalistach myślę nie tylko o stomatologach, ale także lekarzach innych specjalności, pedagogach, wychowawcach, urzędnikach. Drugi fakt, argumentujący nasz tegoroczny motyw, związany jest z podjętymi przez PTS działaniami. W ramach Strefy Pacjenta, podczas wirtualnej edycji CEDE, spotkaliśmy się z liderami najważniejszych organizacji pacjentów w kraju, nawiązaliśmy współpracę z Instytutem Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. Bardzo szybko zidentyfikowaliśmy poważne zagadnienie: chorzy na choroby przewlekłe, typu cukrzyca, nadciśnienie, choroby nerek, zaburzenia poznawcze, mają bardzo niską świadomość znaczenia zdrowia jamy ustnej na ich komfort życia i powodzenie leczenia. Co więcej, nie wie o tym również wielu lekarzy prowadzących. Jako, że mamy w planach dalsze działania edukacyjne w ramach Strefy Pacjenta CEDE, zdecydowaliśmy, że w tym roku nasze wysiłki komunikacyjne skupimy na dotarciu do pacjentów oraz właśnie ich lekarzy. Naturalnie będzie to wiedza, która może przydać się każdemu, z pewnością także stomatologom, higienistkom czy asystentkom – wyjaśnia prof. Marzena Dominiak, prezydent PTS.

Na www.polskamowiaaa.pl już można zgłaszać projekty w ramach tegorocznych obchodów ŚDZJU.

Głównym Partnerem akcji jest Oral-B. Obchody wspierają także: Philips Sonicare, GSK, SPLAT, ENELMED, Orbit, myecobrush.pl, Listerine. O nagłośnienie akcji zadbają wspólnie: Medonet, infoDENT24.pl, Gazeta Lekarska, Dentalmaster.pl, Dental Tribune Polska, Dental Tube, Magazyn Stomatologiczny, Będąc Młodym Dentystą, Stomatologia News.

Poleć artykuł:
« »