Badania wykazują, że choroby przyzębia mogą zwiększać ryzyko wystąpienia cukrzycy, chorób naczyniowo-sercowych, a nawet Alzheimera – mogą więc prowadzić nie tylko do utraty zębów, ale także poważnie wpływać na zdrowie całego organizmu. Zapalenie przyzębia to szósta najczęstsza choroba na świecie, a mimo to niejednokrotnie pozostaje niezdiagnozowane i nieleczone. 1 marca rozpoczęła się ogólnopolska kampania “Polska mówi aaa”, prowadzona przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne i wspierana przez markę Oral-B, należącą do Procter & Gamble. W ramach kampanii partnerzy ufundowali 2800 darmowych konsultacji dentystycznych w całej Polsce obejmujących między innymi kontrolę stanu uzębienia, instruktaż higieny jamy ustnej czy spotkanie z higienistką stomatologiczną. Kampania ma na celu edukację społeczeństwa na temat znaczenia prawidłowej higieny jamy ustnej i jej wpływu na zdrowie ogólne.
Zalegająca płytka bakteryjna sprzyja rozwojowi problemów z dziąsłami, które mogą zwiększać powikłania ogólnoustrojowe. Zapalenie przyzębia to infekcja tkanek otaczających ząb, wykazująca najsilniejszy związek między zdrowiem jamy ustnej a poważnymi problemami zdrowotnymi. Dlaczego tak się dzieje? Badania wskazują, że niebezpieczne bakterie lub ich toksyny nagromadzone w jamie ustnej mogą przedostać się wraz z krwią do praktycznie każdej części naszego ciała, wywołując stany zapalne i inne poważne komplikacje – w tym choroby naczyniowo-sercowe. Z kolei w przypadku diabetyków, nieleczone zapalenie przyzębia może utrudniać kontrolę poziomu glukozy we krwi, pogarszając stan cukrzycy. Z drugiej strony, aktywna cukrzyca utrudnia leczenie zapalenia przyzębia, co może prowadzić do pogłębiania się problemu – z powodu tej dwukierunkowej korelacji dbanie o zdrowie jamy ustnej jest dla diabetyków kluczowe. Istnieje także powiązanie między stanem uzębienia i dziąseł a występowaniem choroby Alzheimera i demencji. Nieleczone zapalenie przyzębia może pogorszyć stan zdrowia – badania prowadzone przez okres 6 miesięcy wykazały, że u osób z chorobą Alzheimera i jednocześnie zapaleniem przyzębia zaobserwowano 6-krotnie szybszy spadek funkcji poznawczych według skali ADAS-cog.
“Nieleczona choroba przyzębia stanowi nie tylko problem w jamie ustnej, ale także dla całego organizmu” – podkreśla dr n. med. Beata Golan, kierownik ds. naukowych P&G Polska.
„Leczenie chorób przyzębia jest niezwykle kosztowne: pochłania 4,6% światowych wydatków na zdrowie, czyli 298 miliardów dolarów rocznie. W 28 państwach członkowskich UE choroby przyzębia zajmują trzecie miejsce pod względem kosztów zdrowotnych, generując wydatki w wysokości 90 miliardów euro rocznie, tuż za cukrzycą (119 mld euro rocznie) i chorobami układu krążenia (111 mld euro rocznie). Co może uchronić nas przed przykrymi konsekwencjami? Przede wszystkim profilaktyka” – dodaje dr n. med. Beata Golan.
Kontrola biofilmu, czyli płytki nazębnej, jest kluczowa dla zdrowia jamy ustnej. Szczotkowanie zębów stanowi istotny sposób usuwania zanieczyszczeń, a badania kliniczne wykazały, że szczoteczki elektryczne z okrągłą główką są skuteczniejsze w usuwaniu płytki nazębnej niż tradycyjne szczoteczki manualne. Szczoteczki magnetyczne Oral-B z serii iO usuwają nawet do 100% więcej płytki nazębnej niż zwykłe szczoteczki manualne[1] oraz o 62% więcej płytki z linii dziąsła brzeżnego niż szczoteczki soniczne[2]. Dzięki małej okrągłej główce precyzyjnie docierają do trudno dostępnych miejsc. Sam proces mycia zębów jest bardzo prosty – wystarczy przyłożyć szczoteczkę do powierzchni zęba na około 1,5-2 sekundy, a ruchy oscylacyjno- rotacyjne połączone z mikrowibracjami skutecznie usuną płytkę bakteryjną. Szczotkowanie szczoteczką magnetyczną jest zatem prostsze i bardziej efektywne niż w przypadku tradycyjnych szczoteczek manualnych. Dodatkowo iO informuje wizualnie lub dźwiękowo o upływie czasu podczas mycia, a inteligentny czujnik nacisku wskazuje optymalną siłę, jaką należy stosować w trakcie szczotkowania, by nie narażać się na urazy zębów lub dziąseł. Takiej zaawansowanej funkcjonalności nie znajdziemy w szczoteczkach manualnych.
Oprócz odpowiedniego doboru szczoteczki, warto sięgać po pastę do zębów z fluorkiem cyny (SnF₂) – składnik ten posiada właściwości bakteriobójcze, bakteriostatyczne oraz zmniejszające objawy zapalenia. Badania wykazały, że fluorek cyny zmniejsza zdolność bakterii i ich toksyn do uszkadzania tkanek, a także redukuje produkty przemiany materii bakteryjnej, co ma istotne znaczenie dla utrzymania zdrowia jamy ustnej. SnF₂ zawierają pasty do zębów z serii Oral-B Pro Science Advanced i Ora-B Pro-Expert, które wykazują korzystne działanie kontrolujące wzrost płytki bakteryjnej oraz wspierające kondycję zębów i dziąseł. W codziennej higienie jamy ustnej ważne jest także regularne nitkowanie zębów nicią dentystyczną – pozwala to oczyścić trudno dostępne przestrzenie międzyzębowe z resztek jedzenia, bakterii oraz eliminuje przykry zapach z ust. Dodatkowo, zapobiega powstawaniu ognisk zapalnych i próchnicy. Warto również sięgać po płyny do płukania ust zawierające biodostępny chlorek cetylopirydyniowy (CPC) w stężeniu 0,07%, który pomaga redukować płytkę nazębną.
„Jednym z najważniejszych punktów dbania o higienę jamy ustnej są także regularne przeglądy stomatologiczne. Jedynie lekarz jest w stanie prawidłowo zdiagnozować stan naszych zębów i dziąseł” – zaznacza dr n. med. Beata Golan.
W kontekście przypadającego na 20 marca Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej, kampania “Polska mówi aaa…” pod hasłem „Zdrowa jama ustna to zdrowe ciało” kładzie szczególny nacisk na edukację społeczeństwa w temacie związku pomiędzy stanem jamy ustnej a zdrowiem ogólnym. Partnerzy akcji udostępnili 2800 darmowych konsultacji dentystycznych w wybranych gabinetach stomatologicznych sieci Lux Med Stomatologia oraz w gabinetach partnerskich Oral-B. Lokalizacje placówek biorących udział w akcji wraz z danymi kontaktowymi zostały umieszczone na stronie mapie kampanii: https://polskamowiaaa.pl/
Partnerem komercyjnym marki Oral-B w ramach marcowej kampanii „Polska mówi aaa” jest Hebe. Sieć drogerii przygotowała bogatą ofertę produktów Oral-B do higieny jamy ustnej, aby każdy mógł wybrać odpowiedni zestaw dla siebie. Oferta dostępna jest w sklepach stacjonarnych oraz na www.hebe.pl.
[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32243573/
[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33544990/
Oral-B to światowy lider na rynku szczoteczek do zębów o wartości ponad 5 mld dolarów. Produkty marki należącej do firmy Procter & Gamble obejmują manualne i elektryczne szczoteczki do zębów dla dzieci i dorosłych, pasty, irygatory do płukania jamy ustnej i produkty do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, w tym nici dentystyczne.
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.