Wyrabianie od najmłodszych lat dobrych nawyków w zakresie zdrowia jamy ustnej to najskuteczniejszy, bo niewymuszony sposób na to, aby zachować je nie tylko w młodym wieku, ale przez całe życie. Ponieważ jednak nie zawsze prawidłowe zachowania są najmłodszym konsekwentnie wpajane, warto w przestrzeni publicznej podejmować działania, które pozwolą im cieszyć się pięknym uśmiechem przez długie lata. Temu celowi służy zaplanowany na kilka najbliższych miesięcy ogólnopolski projekt realizowany przez trójkę partnerów: Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, Stomatologię enel-med oraz Septodont – akcja „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie”.
Rozpoczynająca się w dniu 3 lutego akcja jest skierowana do rodziców dzieci w wieku 3–12 lat. Dzięki grantowi w wysokości 200 000 złotych, który w grudniu ubiegłego roku przekazała firma Septodont, w całym kraju realizowane będą bezpłatne przeglądy stomatologiczne oraz bezpłatne leczenie stomatologiczne dla najmłodszych. Akcja ma zakończyć się w czerwcu tego roku lub po wyczerpania środków z grantu przekazanego przez Septodont. Tym samym będzie to jedna z najważniejszych akcji profilaktyczno-społecznych przeprowadzonych w naszym kraju w tym roku.
W ramach kampanii realizowane będą także działania badawczo-profilaktyczno-lecznicze, dzięki którym pomoc mogą uzyskać dzieci z całego kraju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wsparcie i opiekę medyczną zapewnią specjaliści z renomowanych klinik Stomatologia enel-med.
Celem kampanii „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” jest również zwrócenie uwagi na poważny problem, z jakim wciąż zmaga się duży odsetek polskich dzieci, a jest nim aktywna próchnica i związane z nią powikłania zdrowotne. W ramach akcji oferowana będzie nieodpłatna pomoc stomatologiczna dla dzieci, które zostaną zakwalifikowane do programu. Podstawą do kwalifikacji będzie przegląd jamy ustnej i określenie przez specjalistę realnych potrzeb leczniczych młodego pacjenta.
Na temat sytuacji dzieci w zakresie zdrowia jamy ustnej wypowiedziała się prof. Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. – Z polskich statystyk wynika, że aż 60% opiekunów trzylatków nigdy nie zabrało dziecka do stomatologa nawet na wizytę adaptacyjną. Te dane niepokoją z tego względu, że pierwsza wizyta w gabinecie dentystycznym powinna odbyć się w momencie, gdy u dziecka zaczną pojawiać się zęby mleczne, czyli około 8. miesiąca życia, ale nie późnej niż do ukończenia roku. Dzięki wczesnej profilaktyce dzieci zaczynają się kształtować dobre nawyki, które zapobiegają wielu problemom zdrowotnym.
Z kolei brak odpowiedniej profilaktyki może mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne. Nieleczona próchnica zębów mlecznych ma wpływ na stan dopiero pojawiających się zębów stałych. Zatem zaniedbania z pierwszych lat życia mogą mieć niekorzystne przełożenie na stan zdrowia jamy ustnej w bliskiej, jak i odległej przyszłości. Potwierdzają to statystyki, z których wynika, że niemal co dziesiąty polski osiemnastolatek ma już braki zębowe. Natomiast kształtowane od najmłodszych lat dobre nawyki w zakresie higieny pozwolą cieszyć się pięknym uśmiechem nawet przez długie dziesięciolecia.
– Patrząc długoterminowo, zdrowe zęby to jeden z największych prezentów, jakie rodzic może dać swojemu dziecku. To bardzo ważne, by ćwiczyć zdrowe nawyki w domu i uczyć najmłodszych jak prawidłowo szczotkować zęby i dbać o higienę jamy ustnej oraz regularnie odbywać wizyty w gabinecie specjalisty. Niestety wśród rodziców wciąż pokutuje mit, że zębów mlecznych się nie leczy, bo i tak wypadną. W rzeczywistości długotrwałe stany zapalne wywołane zmianami próchnicowymi mogą mieć bardzo szerokie konsekwencje dla zdrowia małych pacjentów. Nieleczone ubytki mogą wpływać na zdrowie ogólne dzieci i wywołać szereg niepożądanych i trudnych do wyleczenia w późniejszych latach schorzeń – powiedziała dr n. med. Marta Markunina, dyrektor medyczna ds. stomatologii w enel-med.
Organizatorzy wierzą, że akcja „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” może stać się przyczynkiem do tego, aby przyzwyczaić dziecko do częstych kontaktów ze stomatologiem, a tym samym zminimalizować lęk przed wizytą w gabinecie, jaki towarzyszy większości maluchów. Dzięki grantowi przekazanemu przez firmę Septodont w wybranych przypadkach będzie możliwa również realizacja dostosowanego do potrzeb dziecka wsparcia medycznego – od leczenia zachowawczego po najbardziej złożone leczenie przeprowadzone w znieczuleniu ogólnym lub z zastosowaniem sedacji wziewnej.
– Stan uzębienia dzieci w naszym kraju, pomimo rosnącej świadomości, wciąż nie jest zadowalający. Badania dowodzą, że już 41% trzylatków ma próchnicę i liczba ta drastycznie rośnie wraz z wiekiem, osiągając poziom aż 93% wśród osiemnastolatków. Dlatego wraz z naszymi partnerami zdecydowaliśmy się uruchomić akcję na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Chcemy od najmłodszych lat wyrabiać u pacjentów zdrowe nawyki i oswajać z wizytami u stomatologa. To właśnie ten moment jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju zębów. W naszej akcji stawiamy nie tylko na diagnostykę, ale również na realne wsparcie medyczne – podkreśliła Kamila Wojtulewska-Hańczaruk, Vice President of Sales DACH, CEE, CIS w firmie Septodont.
Kampanię rozpoczęło zorganizowane w dniu 3 lutego śniadanie prasowe w Centrum Prasowym Foksal w Warszawie. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej akcji Rozdajemy uśmiechy na zdrowie.