Tegoroczne, krajowe obchody Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej 2021 (20 marca) oraz kampania „Polska mówi #aaa” odbędą się pod hasłem „Zdrowie zaczyna się w jamie ustnej. Świadomy pacjent, świadomy lekarz”. Główny organizatorem akcji jest Polskie Towarzystwo Stomatologiczne.
Motyw przewodni wydarzenia jest kontynuacją wysiłków podejmowanych w ostatnich latach przez PTS. Jest także zbieżny z komunikacją Światowej Federacji Dentystycznej FDI.
Nauka nie ma wątpliwości, że zaniedbania w obszarze jamy ustnej mogą mieć nieodwracalne konsekwencje nie tylko dla kondycji zębów, ale także całego organizmu. Próchnica czy stany zapalne dziąseł przyczyniają się do powstawania wielu chorób ogólnoustrojowych, powodują powikłania czy też zmniejszają skuteczność terapii. Kwestia wzajemnych zależności pomiędzy kondycją jamy ustnej a zdrowiem całego organizmu to nie slogan, a fakt potwierdzony wieloma badaniami. Tymczasem, wiedza pacjentów oraz lekarzy różnych specjalności jest w tym zakresie niewystarczająca.
Czytaj także:
Zobacz nowy key visual obchodów ŚDZJU 2021
Warto podkreślić, iż Światowa Federacja Dentystyczna FDI uznaje fundamentalne znaczenia zdrowia jamy ustnej dla zdrowia całego organizmu i dobrego samopoczucia. W swoim najnowszym dokumencie Vision 2030: Delivering Optimal Oral Health for All definiuje kluczowe filary dla stomatologii w perspektywie do 2030 roku, które zakładają m.in.: zintegrowanie stomatologii z ogólnym systemem zdrowia, holistyczne podejście do pacjenta, współpracę pomiędzy stomatologami, a lekarzami innych specjalności. Takie kompleksowe podejście do pacjenta i jego stanu zdrowia ma zapewnić efektywniejszą prewencję zdrowotną, a także skuteczniejsze leczenie chorób zarówno jamy ustnej, jak i innych problemów ogólnoustrojowych.
W trakcie obchodów ŚDZJU będziemy również podkreślać, iż pandemia COVID-19 nie jest argumentem dla zaniedbania wizyt w gabinecie stomatologiczny oraz prawidłowej profilaktyki i higieny jamy ustnej. Efekty zaniedbań mogą mieć poważne konsekwencje zdrowotne, nie tylko w obszarze chorób jamy ustnej, ale całego organizmu.
Tegoroczna kampania, przy współpracy z Partnerami skierowana jest do:
W ramach kampanii, w różnej formie przekażemy wiedzę m.in. do:
Przykładowe tematy, które zostaną poruszone w ramach komunikacji: